Tagged: p
- This topic has 36 replies, 11 voices, and was last updated 2 weeks, 4 days ago by
Tibulus.
-
Siemka, ciekawe podejście do zagadki – na pewno dużo bardziej świeże, niż wykorzystanie teorii matematycznych.
Jakiś czas temu próbowałem się z nią zmierzyć, wpadłem na kilka pomysłów, może okażą się przydatne.
W dotychczasowych próbach rozwiązania questa ludzie zakładali, że 469 jest szyfrem, a poszczególne cyfry są kodem, który reprezentuje słowa.
Z prac innych graczy i tekstów npc wiemy, że beholdery porozumiewają się mrugnięciami, przyjmijmy więc hipotezę, że słowa w języku beholderów są zapisem mrugnięć poszczególnych oczu. 1 – Tibia oznaczałoby zapewne 1 mrugnięcie środkowym okiem. 0 – brak mrugania byłoby uznane za brak manier.
Zakładamy więc, że ich język, a raczej zapis graficzny tego języka będzie przypominał język migowy, nie zaś język, w którym tworzymy słowa z liter
Prowadzi nas to do konkluzji, że język beholderów jest językiem posługującym się ideografami do zapisu słów – czyli odpowiada językom pierwotnym, czy językowi migowemu (https://pl.wikipedia.org/wiki/Pismo_ideograficzne) – dla ciekawskich.
Co z tego wynika?
- Dotychczasowe podejście zakładające kod lub szyfr nie daje narzędzi do rozwiązania zagadki;
- Poszczególne ciągi cyfr będą reprezentowały słowa lub idee.
Czy możemy coś z tym zrobić?
Moim pomysłem była statystyczna analiza tekstów beholderów w celu identyfikacji powtarzających się ciągów (słów) i próba odgadnięcia ich znaczeń. Zakładając, że tłumaczymy na angielski łatwo możemy wyłapać słowo typu “the”, które każe nam sądzić, że ciąg następujący po nim będzie nazwą własną. W ten mozolny sposób zgadujemy kolejne części tekstu, lub szukamy podobnych książek w tibijskich bibliotekach. Niestety jako humanista… 😉
Zestawy słów kluczowych do odpytwania.
To ciekawy wątek. Dodałbym do tego zestawu “1” – jeśli npc zareaguje na to słowo, oznacza to, że zna język beholderów, lub ma z nimi związek. “1” można zastąpić innym ciągiem, często występującym w tekstach beholderów.
Przepytując część npc pytałem ich także o Zathrotha i Urgith’a – tibijskie bóstwa związane z nieumarłymi. Wiąże się z nimi okres historii tibii zwany Corpse War, być może to też okaże się wskazówką. Z racji na powiązanie beholderów z nieumarłymi może warto zacząć spytki od nekromantów?
Jeszcze kilka luźnych wątków.
- W 2020 Cip opublikował tibijski kamień z rozety – ten sam tekst w kodzie binarnym, języku deeplingów oraz beholderów. Jak zauważa jeden z członków Redita – koreluje to z datą śmierci matematyka – John’a Conway’a. Być może jego postać będzie wskazówką do rozszyfrowania tekstu.
- Posługując się jedną z matematycznych teorii publikowanych na redicie założyłem, że 764 = uman zartoth – występuje 17 razy w bibliotece beholderów
- 7 85726 1185 764 3646724 – wypowiedz bonelorda – występuje 6 razy
- Wrinkled Bonelord reaguje na słowo kluczowe god:
18:34 Arturius von Vimes [573]: god
18:34 A Wrinkled Bonelord: They will mourn the day they abandoned us.
-
Witamy na forum. Twoja teoria zapowiada się mega ciekawie. Kto wie, może w tym własnie jest metoda. Myślę, że mógłbym stworzyć jakiś skrypt który wyciągnąłby z książek napisanych w 469 najcześciej występujące ciągi cyfr. Możnby by też sprawdzić każdą pojedyńczą cyfre – w sensie które występują nacześciej, a które rzadziej. Nie wiem czy to by jakoś pomogło ale kto wie, analiza wyników mogłaby kogoś na coś naprowadzić. Niestety na tę chwilę mam mało czasu…
Jeśli zabiorę się za ten skrypt to napewno dam Ci tutaj znać na forum i opublikuję wyniki. BTW. Tak jak pisałem wcześniej, dla mnie 469 to cieżki temat 🙂 Może ktoś inny się jeszcze wypowie.
-
Dzięki, nie ukrywam, że trochę czekałem na takie miejsce i fansite ;).
Jeśli chodzi o częstotliwość występowania poszczególnych liczb – można przetestować to krzywą Benforda. Problem z takim testem może być taki, że wynik może odbiegać od spodziewanego rozkładu, ponieważ jest to sztucznie stworzony język.
Intuicyjnie zakładałbym jednak, że:
- Jeżeli wynik testu będzie zbliżony do normalnego rozkładu cyfr, moja teoria jest słuszna – poszczególne ciągi są słowami/symbolami;
- Jeżeli wynik testu będzie znacznie odbiegał od krzywej, podważa to sens mojej teorii.
Nie namawiam do pośpiechu, sama rozkmina jest ciekawsza niż rozwiązanie 😉
PS. dorzucam link do ankiety “Rozety” https://www.tibia.com/community/?subtopic=polls&page=show&questionaireid=1009
Edit kod binarny tłumaczy się na:
These aren’t the words you’re looking for.
Język deeplingów z anikiety mówi:
Don’t obey defy the narrow path to the Undersea!
Niestety znaczy to, że raczej nie można się nią posłużyć w tłumaczeniach
-
Bardzo ciekawe spostrzeżenia. Osobiście nigdy nie robiłem podejścia do rozgryzienia 469, ale śledzę różne próby i teorie od 2005 roku.
Mając na forum speców w tym temacie (liczę, że zlurujemy ich jeszcze więcej) być może znacznie ruszymy temat do przodu. 🙂 -
Mnie martwi – 0. Mianowicie, Beholdery nie lubią 0 tymczasem w książkach się pojawiają. Jakby ich tam nie było, byłaby to drogocenna wskazówka. Np nie lubią 0 bo nie da się przez nie dzielić? W sumie, to by miało sens, samego 0 nie lubią, bo nie da się przez nie dzielić ale 0 w długiej liczbie już mogą być.
Zgadzam się z Administratorami, że 469 to top topów jeśli chodzi o “potencjalne zagadki”
-
Dobry wieczór wszystkim. Baaardzo dawno temu biegałem po Tibijskich ziemiach i już wtedy fascynowały mnie te wszystkie ukryte tajemnice.
Wybaczcie że tak z marszu dołączam ale już nie mam tyle czasu co dawniej. A co do sprawy 469 to czy pojawiły się jakieś informacje na temat:
1. System blinkow. Czy jest jakiś urywek od którego oka startują. Może da się podpytać czemu jedne z beho mają zaszyte główne oko i jak to wpływa na komunikację.
2. Może zera nie da się wyblinkować lub zamykasz wtedy wszystkie oczy i stąd taka niechęć bo w końcu możesz się wtedy narazić?
3. Może jakaś pośrednia wersja? Co z tymi którzy stracą powiedzmy dwa z oczu? Może podpytać o takie kaleki. Jeśli system znaków odpowiada blinkom to czy jest jakakolwiek opcja to zasymulować w rozmowie z NPC? Może musisz być w coś ubrany co pozwoli żeby liczba oczu się zgadzała 🙂
Takie moje luźne być może naiwne przemyślenia ale kto wie! Nooby nieraz w swojej naiwności systemy wywracały do góry nogami 🙂 trzymam kciuki!
-
“3478 67 90871 97664 3466 0 345!.”” – Spojrzałem jeszcze raz i zasmuciło mnie jeszcze bardziej. Jest samo 0 😀
-
Siemanko,
Ostatnio trochę dłubałem przy samych tekstach z książek z biblioteki hellgate. starałem się najpierw uporządkować mniej lub bardziej skutecznie te ciągi cyfr, a następnie szukać fraz, które się powtarzają. niestety problemem jest, że nie zawsze wiadomo kiedy dana fraza się kończy. przykładowo “9658550649967046726114580036904″. Ta fraza powtarza się 8 razy, do tego dodajmy 2 linie (książki) które po prostu zaczynają się bez pierwszych trzech cyfr. Czyli 10 powtórzeń.
gdy poszukamy frazę którą wytłuszczyłem powyżej mamy 11 rezultatów, oto ten jedenasty: “945765599670467261145805121648″
Wydawałoby się, że wytłuszczona fraza jest na 100% ciągiem, który składa się z pełnych słów (lub pełnego słowa). W końcu, zarówno przed tą frazą jak i po niej, mamy różne cyfry.
Problemem jest to, że nie mamy 100% pewności. może być tak, że w tych 10ciu pierwszych przypadkach rzeczywiście tak jest, ale w 11stym mogłoby być przykładowo “945765599670467261145805121648″
albo “945765599670467261145805121648″.
Niektóre frazy wcale się nie powtarzają, nawet trzycyfrowe. to też utrudnienie. natomiast zdecydowana większość to po prostu powtarzanie. Jest natomiast pare ciekawych rzeczy związanych z tymi cyframi. Przykładowo to:
“26114514519 4 8561145” pojawia się 15 razy. pewnie kminicie, czemu dałem spacje tak jak dałem, ano dlatego, że RAZ pojawia się to:
“26114514519 8561145”
i teraz jak to rozumieć, czy Cipsoft się pomylił, czy może wrinkled bonelord (opytmistycznie zakładam, że jest autorem książki) walnął gafę, czy może książki są po prostu uszkodzone z czasem (wątpliwa teoria, jak wiemy – praktycznie zawsze w uszkodzone miejsca tekstu umieszczane są kropki), czy może ta czwórka ma tam być bo coś oznacza.
w każdym razie, metodą tego “sortowania” dotarłem też do 1,0,6,7,8, prawdopodobnie 5.
przykład z 6:
“… 6 66125275 7058 19 889521991” <- raz
“… 6 889521991” <- 18 razy
nie opierałem się o żadną wiedzę, o żaden poemat avar tara czy knightmare’a czy cokolwiek poza hellgate library (ksiażka w isle of the kings to kopia jednej książki z hellgate).
Btw. te frazy nie muszą oznaczać słowa, ale jeśli oznaczają “coś” to i tak można to bardziej lub mniej skutecznie uporządkować.
To w żadnym stopniu nie tyczy się rozszyfrowania znaczenia tych ciągów i jestem tego świadomy.
Bonelordy to mega interesujące bestie, są zawsze tam gdzie jest jakaś tajemnica. od alawar vault poprzez ghostland, jakundaf, draconie aż do POI. – a wspomniałem tylko o facc zone.
Miałbym też prośbę/propozycję. Uważam, że debilne solucje questów takich jak paradox tower czy queen of banshee są szkodliwe. Przydałoby się podejść profesjonalnie do tematu, wykonując te questy bez żadnej pomocy, bez abusowania metody trial and error, w ten sposób ruszymy mózgownicę i co więcej, zrozumiemy autorów questów, którzy przecież stoją za wszystkimi tymi tibijskimi sekretami. W każdym razie, przydałby się wątek na forum gdzie jest wytłumaczony cały quest i byłoby pięknie wyjaśnione, cały przebieg możliwych historii wokół questu, tok myślenia autora, tok myślenia rozwiązującego i tak dalej i tak dalej. Tak przykładowo dziś rozwiązałem seal of logic, satysfakcja jest, a i co ważniejsze, nauka na przyszłość. Pozdrawiam i życzę WYTRWAŁOŚCI przede wszystkim
-
This reply was modified 1 month, 3 weeks ago by
Jimmycrusher.
-
This reply was modified 1 month, 3 weeks ago by
Jimmycrusher.
-
This reply was modified 1 month, 3 weeks ago by
-
Chylę czoła jeśli chodzi o Twoje badania nad 469. Mam nadzięję, że któryś z użytkowników odniesie się do Twojego postu. Przyznam się szczerze, że nie jestem “zaawansowany” w tym temacie i nie czuje się w nim dobrze. Ale z chęcią odniosę się do pozostałej części posta.
“Miałbym też prośbę/propozycję. Uważam, że debilne solucje questów takich jak paradox tower czy queen of banshee są szkodliwe. Przydałoby się podejść profesjonalnie do tematu, wykonując te questy bez żadnej pomocy, bez abusowania metody trial and error, w ten sposób ruszymy mózgownicę i co więcej, zrozumiemy autorów questów, którzy przecież stoją za wszystkimi tymi tibijskimi sekretami. W każdym razie, przydałby się wątek na forum gdzie jest wytłumaczony cały quest i byłoby pięknie wyjaśnione, cały przebieg możliwych historii wokół questu, tok myślenia autora, tok myślenia rozwiązującego i tak dalej i tak dalej. Tak przykładowo dziś rozwiązałem seal of logic, satysfakcja jest, a i co ważniejsze, nauka na przyszłość. Pozdrawiam i życzę WYTRWAŁOŚCI przede wszystkim”
To co piszesz jest istotne. W teamie TibiaSesrets często zastanawiamy się nad tym co twórca danej lokacji/questa miał na myśli, na czym się opierał tworząc treść. Co ciekawe czasem nawet zwykła obserwacja otoczenia pozwala nawet na odgadnięcie osoby odpowiedzialnej za projekt lokacji. Np. Cheyenne miała swój unikalny “podpis” w grze. Kiedyś z pewnością o tym napiszemy w jakiejś większej publikacji. Zgadzam się z Tobą. Bez wątpienia zrozumienie tego nad czym pracujemy jest bardzo ważne. Pozwala myśleć całościowo nad danym tematem.
Ale co jeśli nic nie rozumiemy? Daleko mi od rozwiązaywania questów poprzez głupie pisanie “hi/mission/yes” ale… Jeśli nic nie pomaga to przyznam się szczerze, że korzystam z “brzydkich” metod badawczych. Na przykład spamuję NPC randomowymi słowami itd. Takie metody też przynoszą swój skutek i pozwalają coś odkryć. Podam przykład. W życiu nie odkryłbym, że NPC Rehon jest nauczycielem czarów gdybym nie napisał do niego słowa spell które znalazło się na mojej liście słów do badań. Trudno tego NPC łączyć z funkcją spell teachera. W końcu siedzi gdzieś zamknięty w lochu bardzo daleko poza miastem…
Ciekawi mnie jakie podejście mają do tego inni użytkownicy forum ? 🙂
-
Księgi Beholderów. Hmm… Nie no, to jest zbyt “pogmatwane”. Brak separatorów jest głównym problemem. Jeśli by 0 było separatorem, to by coś nam dawało, ale tekst wyżej pokazuje, że 0 może coś oznaczać (niestety) więc to komplikuje sprawę.
Co do gadania z npcami napiszę to, co pisałem już gdzieś, mianowicie – starajmy się gadać z nimi, jak z ludźmi , może mają sekretnie zaimplementowane odpowiedzi na pytania ? Wtedy faktycznie, zwykłym “hi” “mission” ani “spell” nie dostaniemy zadania
-
Witam!
Spodobało mi się to miejsce, za bardzo ciekawe spostrzeżenia dotyczące sekretów Tibii.
Przyznam szczerze, że zachęciło mnie to do powrotu do gry, mimo iż nie gram w nią przynajmniej 8 lat.Co do samego 469 mój wkład może nie być zbyt duży. Jednak przejdę do rzeczy.
ostatnio na starym PC znalazłem zapiski z moich „badań” z roku 2005, którymi dzieliłem się na tibia.de.
Po przebadaniu sprawy zaintrygowało mnie, że 469 i Beholdery były powiązane ze śmiercią. Wrinkled beholder mówi „If you are master of math you are master of life and death”. Zwróciłem na to uwagę i zauważyłem, że jednym z okrzyków Minotaur Mage jest „Learn tha secret uf death” – coś takiego. Więc założyłem, że Minotaury są częścią tej zagadki. Podzieliłem się tym „odkryciem” na tibia.de.
Co prawda tylko jedna osoba na to zwróciła uwagę. Mam nawet zapisany nick tej osoby „Knight of Mare” (troll albo faktycznie on, ale coś mi się kojarzy, że miał kilka 2-5 postów na forum, chociaż pamięć może zawodzić”. Odpisał mi następująco: „yeah finally a guy that start to think….. You are on the right way mine friend. Yours…”. – także nie wiedząc czy ten osobnik to TEN człowiek czy troll troszkę olalem temat i nie wracałem do tematu.
Jednak reasumując. Być może minotaury są częścią tej zagadki i pozostaje druga cześć – sekret życia. Jeżeli rozwiązanie zagadki jest ukryte w grze bez konieczności uzywania wyższej matematyki to może warto skierować poszukiwania w tym kierunku?
Dodam, że wtedy jednym mino magiem NPC był ten z Mintalin.
Pozdrawiam!
-
Witamy na forum 🙂 Czytając twoją wypowiedź przypomniałem sobie o tym:
Player: minotaurs
Wrinkled Bonelord: Their mages are so close to the truth. Closer then they know and closer then it’s good for them.oraz o tym, że w Dark Pyramid z minotaurami podczas misji The Bonelord Secret z Explorer Society Quest znajdujemy taki oto przedmiot:
Wrinkled Parchment | TibiaWiki | Fandom
Zapewne temat był już gdzieś wałkowany ale warto o tym przypomnieć w kontekście tego o czym piszesz.
-
Dobra, to może skupmy się na tym, by faktycznie obrać trop na minotaury, niż działać “po macoszemu” Wpierw 1 ścieżką podążyć. Jak nie wyjdzie, obierzemy kolejne tropy.
-
Witam,
Niestety wstępna rozmowa z Markwinem nie była zbyt owocna.
11:50 Nylc [250]: hi
11:50 Markwin: Well … my guards are defeated! Now everything is over! I guess I will have to answer your questions now.
11:50 Nylc [250]: answer
11:50 Markwin: I am the king of all minotaurs. I have been the king for more than 320 years.
11:50 Nylc [250]: beholder
11:50 Nylc [250]: 469
11:51 Nylc [250]: hail
11:51 Nylc [250]: special
11:51 Nylc [250]: magic
11:51 Nylc [250]: secret
11:52 Nylc [250]: ferumbras
11:52 Nylc [250]: news
11:52 Nylc [250]: rumors
11:52 Nylc [250]: mission
11:52 Nylc [250]: help
11:52 Nylc [250]: tibia
11:52 Nylc [250]: thais
11:52 Nylc [250]: minotaur
11:52 Nylc [250]: prisoner
11:52 Markwin: He is totally mad. I don’t know how he could find the way through the labyrinth. I arrested him in the prison.
11:52 Nylc [250]: ascension
11:52 Nylc [250]: ascension
11:52 Nylc [250]: undead
11:52 Nylc [250]: undeath
11:52 Nylc [250]: death
11:52 Nylc [250]: life
11:53 Nylc [250]: secret of death
11:53 Nylc [250]: learn
11:53 Nylc [250]: magic
11:53 Nylc [250]: spells
11:53 Nylc [250]: Special
11:53 Nylc [250]: offer
11:53 Nylc [250]: prison
11:54 Nylc [250]: mintwallin
11:54 Markwin: The former glorious city lies in the dirt. It is my home. I founded it about 180 years ago, when we found this lovely place.
11:54 Nylc [250]: place
11:54 Markwin: The best protection for our city is secrecy and the labyrinth.
11:54 Nylc [250]: labyrinth
11:54 Nylc [250]: labyrinth
11:54 Markwin: It protected us for a long time. There are lots of traps in it. And many long tunnels. There haven’t been many foes that found their way through it. Only that prisoner once arrived.
11:54 Nylc [250]: prisoner
11:54 Markwin: He is totally mad. I don’t know how he could find the way through the labyrinth. I arrested him in the prison.
11:54 Nylc [250]: place
11:54 Markwin: The best protection for our city is secrecy and the labyrinth.
11:54 Nylc [250]: secret weapon
11:54 Nylc [250]: dark magic
11:55 Nylc [250]: blinky
11:55 Nylc [250]: wrinkled beholder
11:55 Nylc [250]: bonelord
11:56 Nylc [250]: zathroth
11:56 Nylc [250]: language
11:56 Nylc [250]: eyes
11:56 Nylc [250]: monster
11:58 Markwin: Well … my guards are defeated! Now everything is over! I guess I will have to answer your questions now.
11:58 Nylc [250]: poem
11:58 Nylc [250]: answer
11:58 Markwin: I am the king of all minotaurs. I have been the king for more than 320 years.
11:58 Nylc [250]: minotaurs
11:58 Markwin: My fellows all are minotaurs. It is my folk. I am the king of all minos.
11:59 Nylc [250]: king
11:59 Markwin: I am the real king of Mintwallin!
11:59 Nylc [250]: real
11:59 Markwin: Yes, I am the real king. Palkar is the leader of the outcasts.
11:59 Nylc [250]: Mintwallin
11:59 Markwin: The former glorious city lies in the dirt. It is my home. I founded it about 180 years ago, when we found this lovely place.
11:59 Nylc [250]: city
11:59 Markwin: The former glorious city lies in the dirt. It is my home. I founded it about 180 years ago, when we found this lovely place.
11:59 Nylc [250]: place
11:59 Markwin: The best protection for our city is secrecy and the labyrinth.
11:59 Nylc [250]: labyrinth
11:59 Markwin: It protected us for a long time. There are lots of traps in it. And many long tunnels. There haven’t been many foes that found their way through it. Only that prisoner once arrived.
11:59 Nylc [250]: prisoner
11:59 Markwin: He is totally mad. I don’t know how he could find the way through the labyrinth. I arrested him in the prison.
12:00 Nylc [250]: translation
12:00 Nylc [250]: bonelord
12:00 Nylc [250]: language
12:00 Nylc [250]: mages
12:01 Markwin: Well … my guards are defeated! Now everything is over! I guess I will have to answer your questions now.
12:01 Nylc [250]: kaplar
12:01 Markwin: I really don’t know what it means. But ALL minos say it! Terrible!
12:01 Nylc [250]: gods
12:01 Nylc [250]: god
12:01 Nylc [250]: creation
12:01 Nylc [250]: tibia
12:01 Nylc [250]: all
12:01 Nylc [250]: even
12:01 Nylc [250]: human
12:01 Markwin: I hate them all. Minotaurs have no own spelling, so I used the speech of the humans. Once I was a prisoner of them. Since then I hate them – and since then I can speak and write in their language.
12:02 Nylc [250]: hi
12:02 Nylc [250]: language
12:02 Nylc [250]: zathroth
12:02 Nylc [250]: uman
12:02 Nylc [250]: world
12:02 Nylc [250]: race
12:02 Nylc [250]: created
12:02 Nylc [250]: world
12:02 Nylc [250]: soon
12:02 Nylc [250]: fardos
12:02 Nylc [250]: creatures
12:02 Nylc [250]: other
12:02 Nylc [250]: mortalityNie reaguje prawie na nic.
Macie może bazę Keywordów do rozmów z npc?
Wydaje mi się, że przez czas rozłąki z grą zapomniałem całkiem sporo słów kluczowych.Później spróbuję porozmawiać z drugim NPC Minotaurem.
Do NPC Prisoner niestety nie mam dostępu na tej postaci. Jak tylko go zrobię to dam update 😉
-
Mamy swoją listę keywordów. Jeśli chcesz to możemy zrobić transkrypcję Markwina lub Prisoner’a. Daj tylko znać.
You must be logged in to reply to this topic.