Forums

Post has published by Bosst
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Keymaster
    Member since: August 13, 2020

    Dziennik Odkrywcy – odcinek 13

    Legendarna Belgarosh

    Ach te Trolle… Brzydkie stworzenia skrywające sporo tajemnic. Niewątpliwie największą z nich wciąż pozostaje nierozwiązana tajemnica Troll Lady. Dla niezorientowanych w temacie wyjaśnijmy pokrótce o co chodzi. Otóż po “tradycyjnym” ukończeniu Troll Sabotage Quest, w questlogu pozostajemy z pewnym niedokończonym pytaniem.

    NPC Chief Grarkharok szuka swojej wybranki, aby mógł założyć własne plemię Trolli. Wielu graczy, podobnie jak my, wierzy, że ten quest da się ukończyć. Do tej pory jednak nikt nie odnalazł Troll Lady, a na jej temat powstały niezliczone teorie. Dziś chcielibyśmy przedstawić wam jedną z tych teorii, która została całkowicie zapomniana. Uważamy, że jest ona na tyle ciekawa, że zasługuje na odświeżenie.

    Jest to prawdopodobnie najstarsza teoria na temat Troll Lady. Niedługo po wprowadzeniu Troll Sabotage do gry (być może nawet już na Test Serverze), pojawiła się pewna plotka. Wielu graczy zastanawiało się jak ukończyć tego questa, ponieważ brak jego ukończenia w questlogu wydawał im się bardzo dziwny. Z pomocą przyszedł jeden gracz. Nie wiadomo kto to był, ale wiadomo, że pobudził wyobraźnię innych graczy i skłonił ich do poszukiwania wspomnianej Belgarosh. Według plotek Belgarosh to NPC, która miała być dokładnie tą kobietą, której pragnął Grarkharok.

    Gracze szukali tej NPC, ale bezskutecznie. Powstało kilka teorii tłumaczących brak Belgarosh na mapie. Najpopularniejsza z nich mówiła, że jest to rzadko respawnująca się NPC. Tak jak w przypadku rzadkich bossów. Mimo braku dowodów na istnienie takiego mechanizmu w grze chyba przyznacie, że to bardzo ciekawe. A może wyspa Edron skrywa jakąś nierozpoznaną jeszcze lokację z tą NPC? Przechodząc jednak do faktów, trzeba przyznać, że nie ma absolutnie żadnych dowodów na istnienie takiej NPC w grze.

    Samo imię brzmi całkiem sensownie. Przyjrzyjmy się jednej z wypowiedzi Grarkharoka:

    Chief Grarkharok: Yeye, me stole chief club from Fragratosh, hrhrhrh! Now make me own tribe!

    Oceńcie sami – Fragratosh/Belgarosh, te imiona mają podobną budowę. Oczywiście to nadal żaden dowód, ale nawet jeśli ktoś to wszystko wymyślił – wykonał kawał dobrej roboty.

    Na Wiki nie znajdziecie o niej zbyt wiele. Najwyraźniej artykuł został nawet całkiem niedawno usunięty, więc powyższy screenshot (i talk page) to wszystko, co nam pozostało. A legenda o Belgarosh jak na razie pozostaje tylko legendą. Ale na pewno taką, którą warto odnotować. A jakie Wy macie teorie na temat zakończenia Troll Sabotage Quest? Dajcie nam znać na naszym Discordzie. Może uda nam się wspólnie rozwiązać tę zagadkę?

    Uwięzieni NPC

    Kiedyś, podczas eksploracji gry, naszym oczom ukazał się następujący obraz.

    Jak to jest możliwe? NPC totalnie odizolowani od gracza? Na pierwszy rzut oka wydaje się to zabawne. Jednak brak możliwości rozmowy i handlu z nimi oraz brak możliwości wykonania questu nie jest już tak zabawny…

    Trochę czasu zajęło nam rozgryzienie, jak wywołać ten efekt. Nie publikujemy tego po to, by uprzykrzyć komuś życie, a jedynie po to, by móc wyjść obronną ręką z takich tarapatów, bo ten sekretny sposób pozwoli wam również uwolnić tych NPC-ów.

    Okazuje się, że za wszystko odpowiedzialny jest prosty summon. Na początek musimy przywołać potwora zdolnego do poruszania obiektów. Przykładem może być Demon Skeleton. Musimy jednak przywołać go w odpowiedni sposób.

    Teraz trzeba otoczyć swoją postać skrzyniami, parcelami lub pewnymi nietypowymi przedmiotami 😀 My użyjemy tylko tych ostatnich, na przykład Flower Bowl.

     

    Najwyraźniej ten przedmiot ma tajne zastosowanie. Dzięki niemu możemy całkowicie zablokować słabe potwory tak jak w przypadku parceli. Przedmiot ten nie podnosi nas jak parcel, ale silne potwory go przesuwają. Dodatkowo jest lżejszy od parcela i możemy go nosić w plecaku. To jest właśnie magia!!! Z pewnością ta wiedza może się przydać wielu osobom. Oczywiście nie jest to jedyny przedmiot o tak niezwykłych właściwościach. Jak się okazuje, większość kwiatów doniczkowych można wykorzystać w ten sposób. Starsi gracze mogą pamiętać, że honey flower na Rooku służył kiedyś do zastawiania pułapek na graczy/potwory.

    Wróćmy jednak do naszego summona. Po otoczeniu się Flower Bowls, przywołujemy Demon Skeletona.

    Jak można zauważyć, za ladą pojawił się potwór! Myślę, że rozumiecie już, co się tutaj wydarzyło. Potwory, które przemieszczają skrzynki lub parcele mają jeszcze jedną ciekawą właściwość. Jeśli nie mają przed sobą czystej ścieżki, niszczą obiekty takie jak skrzynie. Blokując drogę summona np. Magic Wallami, możemy zmusić go do niszczenia przedmiotów.

    Możemy ich uwolnić stosując proces odwrotny – za pomocą demon skeletona lub innych silnych summonów.

    Badając wspomniane kwiaty i ich wpływ na potwory, zauważyliśmy też inną ciekawostkę. Być może znane są wam pola tuż na zachód od Greenshore. Znajdziemy tam, wśród innych roślin, słoneczniki. Kiedy jesteśmy otoczeni tymi słonecznikami, potwory nie zaatakują nas ani nie będą w stanie się do nas zbliżyć! Nawet nasze summony nie są w stanie na nie wejść.

    Tibia nawet po latach potrafi zaskoczyć gracza swoją mechaniką. Czyż nie jest tak?

    Kazordoon Depo invasion

    Inwazja na Depo w Kazordoon

    Skoro jesteśmy w Kazordoon, warto zatrzymać się tu na chwilę i odwiedzić Depo…

    https://tibiasecrets.com/wp-content/uploads/2023/02/Xb5Tiap.mp4

     

    Haha! To jest dopiero dziwaczna sytuacja. Nieprawdaż? Najazdy potworów na depo w Kazordoon?

    No nie bardzo 😀 Już spieszymy z wyjaśnieniami. W starej Tibii mogliśmy przenosić/lurować potwory w niemal dowolne miejsce. Obecnie jest to trudne, ponieważ tylko niektóre potwory, np. te z raidów, nie znikają, jeśli oddalą się od swojego punktu respawnu. Co ciekawe, nie znikną nawet jeśli znajdą się na innym piętrze. Ok. To przydatna wiedza, ale jak przetransportować takie potwory do centrum Kazordoon? Jest to możliwe dzięki pewnemu wynalazkowi Scutty’ego:

    Tak. Windy w Kazordoon mogą transportować nie tylko graczy, ale także przedmioty i potwory.

    Cóż, zagadka została rozwiązana. Czy przyznacie, że takie potwory w tym miejscu to bardzo wyjątkowy widok?

    I na koniec, winda ma jeden dodatkowy i unikalny atrybut. Pozwala na przemianę summona w zwykłego potwora (poza tymi specyficznymi summonami, jak Skullfrost). Oznacza to, że możemy np. przywołać pudla, a następnie go zabić!

    Albo możemy sprawić, że krokodyl (lub inny summon) straci status, a następnie zconvincować go jako ek lub rp. Paladyn ze zconvincowanym krokodylem w Kazz? Założymy się, że to jest coś, czego nigdy nie udało wam się zaobserwować.

    UPDATE:

    Co ciekawe, w momencie, gdy testowaliśmy tę windę, wszystkie opisane przez nas mechanizmy działały. Okazało się jednak, że jeden z ostatnich patchy “naprawił” je częściowo i nie jest już możliwe przekształcenie summona (np. pudla) w potwora. Być może fakt, że jako jedni z nielicznych w historii zabiliśmy niezabijalnego stwora (na opt-pvp) został w jakiś sposób zauważony przez Cipsoft 😀 Niemniej jednak transportowanie potworów z raidów na górę nadal działa, jeśli chcielibyście to przetestować.

    Fan żeglarskich opowieści

    Pewien pracownik Cipsoftu musi być wielkim fanem żeglarskich opowieści. Jeśli odwiedzimy siedzibę Explorers’s Society w Liberty Bay, naszym oczom ukaże się kilka ciekawych obiektów. Jednym z nich jest specyficzny posąg. Tabliczka na posągu głosi:

    Jest to najprawdopodobniej nawiązanie do Horatio Hornblowera z serii książek napisanych przez Cecila Scotta Forestera, opowiadających o karierze zawodowej Horatio Hornblowera, rozpoczynającego jako młody midszypmen i przechodzącego przez stopnie oficerskie, a kończącego na godności admirała. Co ciekawe, opowieści o tym marynarzu zostały później sfilmowane!

    https://fwcdn.pl/fpo/09/13/110913/7278799.3.jpg

    Przyznacie zapewne, że Flutepiper i Hornblower to bardzo podobne słowa. To raczej nie jest przypadek!

    Krytyczny bug odkryty przez TibiaSecrets

    Jak powszechnie wiadomo, Tibia to bardzo złożony świat, składający się z niezliczonych mechanizmów i możliwych interakcji. Nic dziwnego, że niektóre bugi wymykają się testom i zdarzają się na “produkcji”, czyli możemy się na nie natknąć podczas normalnej gry.

    Bugi są oczywiście poważne i mniej poważne, glitch na mapie czy literówka w dialogu z NPC nie jest niczym szczególnie ciekawym czy ekscytującym. Ale co powiecie na naprawdę krytyczny bug, który pozwala nawet niskopoziomowej postaci przywołać nieśmiertelnego i jednocześnie bardzo potężnego stwora?

    Poprosiłem Mogha (współzałożyciela i znanego członka naszego zespołu), który odkrył ten błąd, aby opowiedział nam całą historię.

    “Prowadziłem badania do nadchodzącego artykułu, kiedy odkryłem krytyczny błąd, który może być wykorzystany przez magiczne profesje do przywołania stworzenia o nazwie “Poor Soul”, które zadaje do 600-700 punktów trafień obrażeń i jest NIEŚMIERTELNE. Byłem zszokowany, gdy zauważyłem jak potężny jest ten błąd i jakie ma implikacje dla uczciwości gry.

    Natychmiast przetestowałem błąd na mojej postaci “Dead Orc,” i z pomocą Poor Soul, z łatwością zabiłem dwóch Bog Raiderów. Poprosiłem mojego kolegę z teamu TibiaSecrets, Haishen’a, o przetestowanie błędu na jego postaci Zaajebustor i w przeciągu kilku prób zdaliśmy sobie sprawę, że błąd jest ogromnym game-changerem. Poor Soul był w stanie zdjąć Dark Torturera i Fury w mgnieniu oka.

    Zdecydowaliśmy się nie testować dalej tego summona, zdając sobie sprawę z jego mocy i przerażającego potencjału nadużywania tego błędu.

    Ten błąd był dużym zagrożeniem dla społeczności Tibii, ponieważ mógł umożliwić graczom samotne pokonywanie dziennych bossów, i to nawet tych najtrudniejszych. Implikacje są daleko idące, ponieważ niskopoziomowi gracze mogliby zdobywać ogromne ilości doświadczenia poprzez przywoływanie Poor Souls i wysyłanie ich do walki. Nie wspominając już o tym, że wszelkie bitwy PVP zostałyby potężnie zaburzone. Uważam, że ludzie nie zdawali sobie z tego sprawy i zjawisko to istniało w jakiś sposób niezauważone. Bug był tak łatwy do wykorzystania, że z pewnością wiedzielibyśmy (do tej pory) o graczach, którzy go używali/nadużywali.”

    I rzeczywiście, Cipsoft potraktował sprawę poważnie i wyjątkowo szybko podjął działania. Patch wyszedł zaledwie kilka dni po zgłoszeniu błędu. To już drugi raz, kiedy Mogh odkrył tak poważny problem (za pierwszym razem zgłosił bug polegający na możliwości zdobycia nieskończonej ilości dwarven legs). Zachęcamy do uczciwości i proaktywnego zgłaszania takich rzeczy. Przyczyńmy się do tego, aby nasza ulubiona gra była wolna od błędów.

    Pamiętając o naszych czytelnikach, zadbaliśmy o odpowiednie udokumentowanie tego “odkrycia”. Dzięki Moghowi i Haishenowi możemy cieszyć się poniższym filmikiem:

    Warto również wspomnieć, że błąd ten mógł być już obecny w grze od momentu wprowadzenia Soul War questu, czyli od ponad dwóch lat.

    Czy kiedykolwiek zgłaszaliście poważny bug? Koniecznie dajcie nam znać na naszym Discordzie!

    Źródła:

    https://tibia.fandom.com/wiki/Belgarosh

    https://tibia.fandom.com/wiki/Talk:Belgarosh

    https://tibiopedia.pl/items/Flower_Bowl

    https://tibiasecrets.com/forums/topic/scutty/

Viewing 1 post (of 1 total)

You must be logged in to reply to this topic.