Forums

Post has published by Bosst
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Keymaster
    Member since: August 13, 2020

    Spanish version
    Portuguese version
    English version

    Przy wejściu do Kazordoon widzimy gigantyczną budowlę, z pewnością największy posąg w Tibii, ostrzeżenie dla podróżnych, którzy chcą przekroczyć bramy krasnoludzkiego miasta, symbol potęgi – wielkiego Colossusa.

    Czym dokładnie jest ten obiekt? Jaką rolę odgrywa? Co znajdziemy w środku i jak się tam dostać? Jaki wpływ ma Colossus na Tibię, jej mieszkańców i kulturę? Poszukajmy odpowiedzi na te i inne pytania.

    Przed nami jest olbrzym!

    Miejsce, w którym wykuto Colossusa nie jest przypadkowe. Góry Big Old One okazały się być idealnym miejscem dla krasnoludzkiego imperium. Wysokie, rozległe, niemal nie do przebycia i stanowiące centralny punkt kontynentu. Posąg tak wielki jak Colossus jest dowodem na to, że krasnoludy są godne tego miejsca.

    Pełni on nie tylko rolę reprezentacyjną, wzbudzając podziw każdego, kto wkracza do miasta. Służy również jako ostrzeżenie dla potencjalnych wrogów, a także ma praktyczne zastosowanie w obronie Kazordoon. Krasnoludzcy budowniczowie nie chcieli, aby była to tylko olbrzymia skała. Cała budowla tworzy tzw. Colossus Fortress, gdyż jest pusta w środku, połączona wieloma korytarzami i tunelami. Otwory w odpowiednich miejscach, a także wysokość i dogodne położenie, pozwalają krasnoludom wykorzystać Colossusa jako idealne miejsce do obrony królestwa przed najeźdźcami.

    Obronna rola Colossusa została podkreślona w książce “Kazordoon, the hidden city”:

     

    Kawill – przywódca geomancerów w Kazordoon wspomina o Colossusie, jako ważnym elemencie obrony miasta.

    Player: Army
    Kawill: Our fortresses are strong and easy to defend. Any aggressor will be smashed by our armies. Most intruders will not manage to pass the colossus.

    Player: Colossus
    Kawill: The big fortress that guards our realm is shaped like a dwarf.

    Ale Colossus to nie tylko forteca, to także jeden z cudów świata Tibii, co zostało potwierdzone w jednej z książek:

    Starożytne czasy

    Patrząc na słowo “colossus” w ujęciu historycznym, jak również na fakt, że przejście do Kazordoon prowadzi pod stopami budowli, pozwala nam sądzić, że jest to bezpośrednia aluzja do słynnego Kolosa z Rodos. Był to gigantyczny posąg uważany za jeden z 7 cudów świata starożytnego.

     

    Kazordoon, a wraz z nim Colossus, zostały dodane wraz z aktualizacją 6.10 (23.12.2000). Dzięki uprzejmości Dark Gladira (więcej informacji o jego projekcie na końcu artykułu), możemy rzucić okiem na to, jak wyglądało to w tamtych czasach.

     

    Cofnijmy się w czasie do 2005 roku, aby zobaczyć ten wspaniały budynek z jeszcze lepszej perspektywy.

    Nostalgia. Pamiętam, że w tamtych czasach za każdym razem, gdy decydowałem się odwiedzić Kazordoon (a niestety bywałem tam rzadko) Colossus robił na mnie wrażenie.

    Utracone klucze

    Drzwi prowadzące do Colossusa są zamknięte. Czy wiemy, jak je otworzyć? Tak. Czy uda nam się zdobyć klucz? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta. Pozwólcie, że przeanalizuję dostępną wiedzę z przeszłości.

    Po pierwsze, sprawdźmy oficjalne źródło, jakim jest sam Knightmare. Oto cytat z jego wywiadu dla Tibiaevents:

    “Czy jest jakiś sposób, aby dostać się do wnętrza Colossusa, w Kazordoon?”

    “To nigdy nie było tak naprawdę tajemnicą i jest to informacja, która była kiedyś powszechnie dostępna. Wydaje się jednak, że w pewnym momencie informacja ta zaginęła. Tak, Collosus może zostać otwarty, ale tylko właściwym kluczem. Ten klucz nie jest jednak w rękach graczy.”

    Tutaj zaczyna się robić ciekawie. Klucz (prawdopodobnie) nie jest teraz w rękach graczy – ale był.

    Klucze 3803 and 3804 – Otwierają one korytarz prowadzący do wnętrza Colossusa i zapewniają dostęp do różnych niedostępnych części Kazordoon, takich jak the Fortress i wszystkie przejścia/korytarze, które można w niej znaleźć:

    Według źródła, klucze te znajdowały się w rękach graczy co najmniej do 2004 roku. Roguer i Empirer – mapperzy Kazordoon z Hiberny byli podobno w ich posiadaniu, ale jeden z kluczy zaginął z powodu śmierci gracza, a drugi został usunięty przez Cipsoft w 2005 roku. Nie wiadomo kto zabrał klucz z ciała Roguera i czy w ogóle jest on jeszcze w posiadaniu kogokolwiek.

    Oczywiście nie możemy zagwarantować, że informacje o Roguerze i Empirerze są prawdziwe, tym bardziej, że Kazordoon powstało pod koniec 2000 roku, a Hiberna pod koniec 2003. Jest to jedyna wzmianka o tych kluczach jaką udało mi się znaleźć, która brzmi sensownie i podaje konkretne nicki graczy.

    Czy któryś z tych kluczy jest obecnie dostępny w grze? Nie ma konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Możemy wysnuć ostrożną teorię, że Knightmare, który jest mistrzem budowania atmosfery tajemniczości w swoich dziełach, mógł ukryć w Kazordoon nieodkryte jeszcze rzeczy. Myślę, że mało prawdopodobne jest, aby klucz mógł zostać zdobyty poprzez jakąś interakcję z otoczeniem lub inną materią nieożywioną. Mówiąc wprost – nie oczekujcie, że znajdziecie ukryte skarby klikając na ściany jak w Wolfensteinie 3D.

    Moim zdaniem – rozmowa jest kluczem do wiedzy. Dlatego może któryś z NPC-ów mógłby wskazać nam właściwą drogę w poszukiwaniu klucza. Albo nawet dać go nam osobiście. Knightmare zawsze przywiązywał dużą wagę do NPC-ów. Dbał o to, by tworzone przez niego postacie idealnie wpasowywały się w otoczenie, by ich obecność w danym miejscu wydawała się jak najbardziej naturalna, by miały swoją własną historię i wreszcie – by miały wiele do powiedzenia. Albo do ukrycia…

    Może Talphion, wódz Technomancerów jest w posiadaniu klucza? Albo Tulf, szef ochrony Imperatora? A może sam Imperator Kruzak? Może kiedyś się tego dowiemy. W każdym razie nasza ekipa nie ustanie w poszukiwaniach.

    W nieznane

    11 lipca 2013 roku to dla mnie pamiętny dzień. To wtedy trwał test serwer przed letnią aktualizacją i to wtedy Knightmare zdecydował się otworzyć Colossus Fortress dla graczy. Nie mogłem zmarnować takiej okazji, być może jedynej w moim życiu. Pospieszyłem na spotkanie z przygodą.

    Wszedłem do legendy.

    16:13 Knightmare [32]: colossus w kazordoon jest otwarty dla turystów. lepiej się tam nie wylogowuj, bo zostaniesz uwięziony i nie będziemy się trudzić, żeby cię wydostać.

    Otwarte drzwi, po tylu latach…

    Pozwólcie, że pokażę wam wszystkie screenshoty, które wtedy zrobiłem, bez zbędnych komentarzy.

    Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wnętrze Colossusa to tylko pusta przestrzeń, to uwierzcie mi, że było to jak wejście do skarbca, do którego zwykli śmiertelnicy nigdy nie będą mieli dostępu.

    Zemsta Colossusa

    Czy myśleliście, że Colossus to tylko symbol Kazordoon? Otóż najwyraźniej nie. Jakiś czas temu natrafiliśmy na bardzo ciekawe miejsce w Rathleton. Znajduje się ono niedaleko depo, wystarczy skierować się na południowy zachód. Dokładnie w tym miejscu:

    Tutaj na ścianie znajdziemy tabliczkę z tajemniczym napisem:

    Zemsta Colossusa. O co tu może chodzić? Znajdujemy się przecież w Rathleton. Jaki wpływy mogły mieć krasnoludy na to oddalone od kontynentu miejsce?

    Dokładnie sprawdziliśmy dostępne źródła, aby dowiedzieć się, czy krasnoludy mogły mieć wpływ na kulturę wyspy Oramond. W zasadzie Cormaya jest niedaleko, a wiemy, że krasnoludy mają tam kopalnie. Nawet podziemny tunel mógłby być w jakiś sposób możliwy.

    Korzystając z naszego narzędzia, udało nam się znaleźć tylko jeden wpis łączący krasnoludy z Oramond. Znajduje się on w książce “Nightmare Knights Explore Oramond I”. Oto konkretny cytat:

    „Mieszkańcy, których spotkaliśmy, byli pozornie całkowicie ludzcy, choć nieco bladzi i o znużonej i niezainteresowanej postawie. Choć najwyraźniej nigdy nie zetknęli się z krasnoludem, poświęcili mojej prawej ręce niewiele więcej uwagi niż komukolwiek innemu.”

    Wygląda na to, że Nightmare Knights przybyli na wyspę w towarzystwie krasnoluda. Stwierdzili oni z całą pewnością, że mieszkańcy wyspy nie wiedzieli o istnieniu rasy krasnoludów (przynajmniej w tamtych czasach). Jest to bardzo ciekawe z fabularnego punktu widzenia, ponieważ to co znajdujemy w mieście jest zaskakujące i wskazuje na to, że ktoś stamtąd bardzo dobrze znał Kazordoon i krasnoludy.

    Cóż, napis przy wejściu to jedno, ale przyjrzyjmy się temu, co znajduje się w środku tego ogromnego pomieszczenia.

    Twarz Colossusa, która wydaje się płakać. Co do diabła? Teraz sami widzicie, że coś niezwykłego dzieje się w tym dziwnym miejscu. Tego nie powinno tu być…

    W tym samym pomieszczeniu mamy też dwa podejrzane krasnoludzkie posągi.

    Zajęło nam to ładną chwilę, ale po pewnym czasie zorientowaliśmy się, co to za pomieszczenie. Kto by się tego spodziewał? Revenge of the Colossus to nic innego jak zrealizowany z rozmachem… Pinball!

    Spójrzcie na przygotowaną przez nas grafikę. Wszystkie elementy pasują do siebie, nawet słowa “change lane” na znaku przy wejściu są podpowiedzią z czym mamy do czynienia.

    Nie musimy chyba tłumaczyć czym jest pinball, zwłaszcza jeśli kiedykolwiek byliście użytkownikami Windows XP. Ach, te wspomnienia…

    Czy to tylko jedna wielka aluzja? Na przykład do gry “Revenge of the ‘Gator” wydanej w 1989 roku na Game Boy’a. Trudno powiedzieć. Jeśli spojrzysz na poniższy zrzut ekranu, możesz dostrzec pewne podobieństwa, ale nie jest to też 1:1 ten sam stół. Ogólnie rzecz biorąc, mieliśmy i nadal mamy nadzieję, że to miejsce jest w jakiś sposób oskryptowane i da się tu coś włączyć lub wywołać jakąś akcję/animację. Próbowaliśmy różnych rzeczy – klikania ścian i elementów wystroju, umieszczania wszelkiego rodzaju kul i kulek w wielu miejscach. Nawet używaliśmy kilofów, broni i innych przedmiotów na różnych obiektach wewnątrz. Bez powodzenia. Może wy coś tu zrobicie?  To miejsce po prostu błaga o jakiś rodzaj interaktywności.

    Mamy tu niezłą zagadkę. W każdym razie, poza tym pomieszczeniem, nie znajdujemy na wyspie więcej wzmianek o Colossusie.

    Śrubokręt Kurika czy dłuto Knightmare’a?

    Ale co twórca Colossusa i Kazordoon – Knightmare naprawdę myślał o swoim dziele? Czy był dumny i czy wyglądało to tak, jak oczekiwał? Dzięki wywiadowi przeprowadzonemu przez dawny, promowany fansite – Tibianews, znamy odpowiedź. Oto cytat:

    “Niektóre pomysły po prostu nie działają w grze i jestem rozczarowany ich widokiem, jak na przykład colossus przed Kazordoonem. Naprawdę trudno zrozumieć, co to za pomysł, jeśli się do niego nie weszło, a nawet wtedy wymaga to sporej wyobraźni. Albo wieża z trucizną na Edron, po prostu nie wyglądała tak, jak chciałem, żeby wyglądała. Dlatego prawdopodobnie nigdy nie spróbuję szczęścia z tibijskim sfinksem, jak planowałem w przeszłości ;o)”

    Doskonale zdajemy sobie sprawę z ograniczeń technicznych nałożonych na twórców Tibii w tamtym czasie. Nic dziwnego, że Knightmare był zawiedziony, choć przyznam, że nie miałem problemu z rozpoznaniem czym jest Colossus na pierwszy rzut oka.

    Wreszcie rok 2010 przyniósł kilka ciekawych wiadomości. Colossus został praktycznie całkowicie odświeżony, a dzięki zastosowaniu specjalnie do tego przeznaczonych grafik zyskał epicki wygląd. Oto jak Cipsoft zapowiadał to w jednym z teaserów:

    “Ponadto, krasnoludy z Kazordoon ukończą renowację potężnego Colossusa z Kazordoon w samą porę na zimową aktualizację. Zdecydowanie musicie zatrzymać się przy tym arcydziele po aktualizacji, a z pewnością będziecie w zachwyceni wspaniałym krasnoludzkim kunsztem.”

    Myślę, że twórca Colossusa jest dumny z jego aktualnego wyglądu. To w sumie całkiem dobry pomysł na pytanie, gdyby ktoś chciał przeprowadzić z nim wywiad.

    Jest jedna dodatkowa rzecz, którą przyniósł ten revamp, o której należy wspomnieć. W najbliższym otoczeniu Colossusa pojawiły się dwa ptasie gniazda. Jedno puste, a drugie z jajami.

    W momencie wprowadzania revampa były to jedyne takie gniazda w grze. Czy to tylko dekoracja, czy może jakaś wskazówka przydatna przy odkrywaniu krasnoludzkich sekretów? Nie ma żadnej możliwości interakcji z tymi obiektami, nie można nawet użyć opcji “look” na gnieździe z jajkami. Być może przypisywanie tym gniazdom roli większej niż dekoracyjna jest lekką przesadą, ale przyznajcie – prawdziwy łowca tajemnic musi zwracać uwagę nawet na tak pozornie nieistotne szczegóły.

    Cześci całości

    Jak wspomnieliśmy wcześniej w artykule, Colossus miał niezaprzeczalny wpływ na Tibię i jej mieszkańców. Jak inaczej wytłumaczyć fakt, że w różnych częściach tibijskiego świata znajdujemy symbole wykonane na jego podobieństwo?

    The Yeah Beach Project to dom znajdujący się na Merianie, i jak wyraźnie widzimy, do jego budowy użyto rąk Colossusa, jak również sprite’a jego twarzy.

    Windborn colossus armor – jest to przedmiot, którego nie można przegapić szukając rzeczy związanych z Colossusem w Tibii.

    Paluch Colossusa można znaleźć w domu Jacka (Stonehome).

    Rzeźbiarstwo to hobby Jacka, więc obecność różnych posągów w domu nie powinna dziwić. Trzeba jednak przyznać, że palec Colossusa to… Ciekawy wybór.

    Tajna broń

    Krasnoludy to bez wątpienia najbardziej zaawansowana technicznie rasa w obecnej Tibii. Genialni technomancerzy, monumentalne budowle i okiełznana moc pary – te i inne aspekty czynią z nich jednego z głównych graczy na arenie tibijskich narodów.

    Jednym z niewielu NPC-ów, którzy mają cokolwiek do powiedzenia na temat Colossusa jest Talphion, przywódca technomancerów w Kazordoon. Krasnolud, który bez wątpienia jest piekielnie inteligentny, jak również szalony.

    Ujawnia nam, że istnieją plany zmechanizowania Colossusa tak, aby mógł się poruszać. Możecie to sobie wyobrazić? Prawdziwy mech w Tibii byłby prawdopodobnie jedną z najpotężniejszych broni, jakie można sobie wymarzyć. Oczywiście, puszczamy wodze fantazji, ale ja wyobrażam to sobie mniej więcej tak, jak na poniższej grafice:

    Talphion ma też inny, nieco mniej ambitny plan dla Colossusa:

    Zegar zamontowany na szczycie posągu? Zabawne, ale to od razu przywodzi mi na myśl obraz Big Bena w Londynie 😀

    Jak widzicie pomysły Talphiona są zarówno wizjonerskie jak i dziwne. Właśnie dlatego jest on jednym z naszych ulubionych NPC.

    Specjalne podziękowania dla Dark Gladira za zgodę na użycie screenshotów z jego Archiwum Tibii. Co to jest? Pozwólcie, że wkleję screenshot z jego postu, który wszystko wyjaśnia:

    Oto link:

    https://drive.google.com/drive/folders/1QqQjG_NWgMZnqbQmYQKUzwk9VNqm5gfH

    Podziękowania również dla Mogha i Haishena za ich nieocenioną pomoc przy badaniach i innych rzeczach.

     

    Źródła:

    https://www.tibia.com/news/?subtopic=newsarchive&id=1525

    https://www.tibia.com/news/?subtopic=newsarchive&id=2020

    https://www.tibiawiki.com.br/wiki/Colossus_Fortress

    https://tibia.fandom.com/wiki/Talk:Keys

    https://tibiamaps.io/map#32583,31911,7:0

    https://web.archive.org/web/20051206035419/http://www.tibianews.net/section.asp?Ids=2&Id=40

    https://tibiaevents.com/knightmare

    https://tibiasecrets.com/conversation-the-key-to-knowledge/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Revenge_of_the_%27Gator

    https://tibiamaps.io/map#33612,31990,7:2

    https://tibiamaps.io/map#34107,32336,7:0

    https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/001/870/118/large/kait-kybar-mecha.jpg?1454001167

    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Big_Ben,_London.JPG

    https://www.youtube.com/watch?v=YewoWIZOvxM

    https://www.youtube.com/watch?v=0RFg748oq9U

    https://en.wikipedia.org/wiki/Colossus_of_Rhodes

    https://tibiopedia.pl/updates/6.10

     

     

    • This topic was modified 2 years, 3 months ago by Bosst.
    • This topic was modified 2 years, 3 months ago by Bosst.
    • This topic was modified 2 years, 3 months ago by Bosst.
Viewing 1 post (of 1 total)

You must be logged in to reply to this topic.